Napoleon wrote: @Belgske, nee hoor ik probeer hier de temperatuur wat te doen laten zaken, iedereen gaat er maar vanuit dat MVV weer dezelfde prestatie als verleden jaar neerlegt. Voorzitter Kersten voorop.
De vraag is ook wat "dezelfde prestatie" is. Stel, MVV wordt weer zevende, met even veel punten als afgelopen seizoen, maar doordat er geen jong-team boven ons eindigt (of maar één) stromen we in de eerste ronde van de play-offs in. We winnen die eerste ronde nog wel maar de tweede ronde worden we uitgeschakeld. Op een bepaalde manier precies dezelfde prestatie als afgelopen seizoen (competitie zelfde plaats, één ronde play-offs winnen), maar voelt dat voor iedereen ook hetzelfde? Ik denk van niet, een finaleplaats tegen Roda geeft toch een bepaald gevoel aan vorig seizoen. Dat we na de winterstop weinig meer te zien kregen, is al lang vergeten.
Ik wil dolgraag promoveren en hoop dat MVV daar binnen de mogelijkheden vol voor gaat. Maar tegelijkertijd vind ik het vooral belangrijk dat MVV nu niet weer wegzakt. Weer in de top zeven spelen, liefst in de top vijf, zorgt er in ieder geval voor dat MVV sportief een positieve uitstraling blijft hebben. Dat zal langzaam, heel langzaam toch wat meer supporters en sponsoren trekken. Ik heb deze vergelijking al eerder gemaakt: Zwolle eindigde de laatste jaren voor het kampioenschap 12e, 9e, drie keer 4e en 2e voor ze eindelijk kampioen werden. Dat zal voor de fans ook frustrerend geweest zijn, niet snel genoeg. Maar de begroting van Zwolle steeg in die tijd van 2,9 miljoen met een paar ton per seizoen tot 4,4 miljoen in het kampioensjaar. De toeschouwersaantallen stegen de eerste drie jaar niet (steeds rond de 3.300 gemiddeld), dus zelfs het eerste jaar dat ze vierde werden trok da geen extra fans. Maar toen ze structureel in de top-5 speelden begon dat opeens snel te stijgen tot meer dan 8.000 gemiddeld in het kampioensjaar.
Nogmaals: ik promoveer liever dit seizoen dan over vier jaar. Maar als MVV hetzelfde voor elkaar krijgt als Zwolle deed, hoor je mij ook niet klagen. Daar werd de bodem gelegd om op een fatsoenlijke manier te promoveren. En in Zwolle zit echt niet meer bedrijvigheid dan in en om Maastricht. Zwolle trekt tegenwoordig, als eredivisieclub, bekerwinnaar, ploeg die Europees heeft gespeeld, sponsoren uit een grote regio. Maar voor hun kampioenschap én daaropvolgende succesjaar in de eredivisie hadden die echt geen grotere sponsormarkt om uit te putten dan MVV hoor.
Maar goed, ik dwaal weer gigantisch af, dit gaat om transfergeruchten. Laat ik dan mijn duit in het zakje doen, naar verluidt heeft MVV bij een aantal spelers de aanbieding wat aangescherpt, dus zal hopelijk snel duidelijk zijn of ze tekenen, of dat ze afvallen (in het laatste geval krijgen we dat helaas niet openbaar te horen). Namen heb ik niet.