Erik Noor

17 sept 2020 17:21 17 sept 2020 17:30 door LRB.
LRB
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 581
Meer
Erik Noor #31
Je kunt ook denken dat als mevrouw Noor dit allemaal leest, ze haar man vraagt waar die in godsnaam mee bezig is en voor wat en wie hij zich inzet.
Nog amper bezig en de pek en veren staan al klaar....

Als mijn vrouw zo iets over mij zou lezen, dan was het inpakken geblazen....Of weg bij MVV of mijn koffer staat buiten met een nieuw slot op de deur...
En aangezien niemand van jullie mij wil hebben....is de keus snel gemaakt...hahaha

Effe serieus verder: daarnaast denk ik dat dit soort gedrag, iedere fatsoenlijke zakenman met verstand wegjaagt: die gaat z’n vingers er niet aan branden, zijn naam door de slijk laten halen en dus ook zijn zakelijke belangen en firma in een negatieve publiciteit brengen, waarvan klanten en potentiële bedrijven die met de firma vaan menier d’n direkteur samen willen werken worden afgeschrikt...praat maar eens met mensen uit het zakenleven van Maastricht en omstreken....

Jammer maar we graven ons eigen graf op deze manier: sponsoren blijven weg en bestuursleden idem dito.
Niks tegen het huidig bestuur, maar vergelijk dat eens met het kaliber die het van Jongen en Goumans overnamen...

Dus ook wij moeten een bijdrage leveren MVV positief in het nieuws te brengen !
Kritiek mag maar niks, dus ook je eigen ego, is groter dan deze club !
De volgende gebruiker (s) zei dank u opadiehard, Boer458

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2020 18:19
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1871
Meer
Onderwerp Auteur
Erik Noor #32
Ik vond het vreemd dat er geen topic over Noor al was aangemaakt. Ik heb eerst toen ik dit ging openen alle items goed doorlopen of ik me niet vergist had . Ook knullig om een dubbele topic te openen van mijn kant als die er al was geweest.
Het is gewoon goed om een topic over de AD te hebben de TD , het bestuur of wat dan ook . Als er zaken zijn die spelen of mensen willen hun mening ventileren dan moet dat gewoon kunnen. Het topic sluiten of opschorten vind ik totaal onnodig . Morgen kan Noor ineens heel actueel zijn als hij uit zijn netwerk een nieuwe hoofdsponsor heeft weten te strikken, of overmorgen kan hij zijn vertrek aan kondigen .
Wij als supporters moeten de vrijheid hebben om daar op in te spelen , en dat hebben we nu . Tja dat ik dat topic open ... prima als iemand anders zijn naam er onder wil zetten van mij mag je, allemaal niet relevant voor mij

Noor gaf in een van zijn interviews aan dat hij MVV als een naar binnen gekeerde club zag , dat kan best en wellicht heeft hij daar een punt met mensen als Erens en Elsen waren zijn wij ook een club die veel naar binnen uit denkt en werkt. Wat is dan mooier om supporters en niet alleen belanghebbende organen binnen de club mee te nemen en te delen met wat er gebeurd.
Ik persoonlijk had allang een 2 of een derde interview verwacht van Noor zeker gelet op de openheid die hij wil bereiken met MVV. En er is genoeg te vertellen lijkt mij ...neem supporters mee in je denkwijze in je visie of wat dan ook dat schept begrip en duidelijkheid en biedt tevens nieuwe kansen. Iedere maand een update geven in een bepaalde vorm is toch niet verkeerd

En tot nu toe wordt er helemaal of bijna geen kritiek op Noor geleverd , dat er zaken niet goed gegaan zijn die voor iedereen zichtbaar zijn en dat daar wat van wordt gezegd of geschreven dat moet toch kunnen ( zoals die stoeltjes, hij blijft eind verantwoordelijk als AD) .

Iedereen van ons wilt vooruit , en de een is wat sceptischer dan de ander over Noor . Ik persoonlijk denk niet dat Noor de kwaliteiten heeft waar MVV hem voor binnen heeft gehaald , dat is sterke commerciele inslag en nieuw netwerk opbouwen vanuit een ondernemers idee en de club buiten Maastricht verkopen en nieuw potentieel aantrekken zoals Marcel Joris zei tijdens het eerste interview bij de aanstelling van Noor . Maar wellicht heeft hij andere goede aspecten ...dat zal zeker zijn... nou en dan hoop ik dat die ten goede van MVV komen .

Maar laten we in dit topic gewoon ieder zijn mening laten ventileren en mensen mogen mij helemaal afbranden of affakkelen ... ik ben recht voor zijn raap dus ik weet dat ik dat kan verwachten en accepteer die zaken die horen er gewoon bij, neemt niet weg dat ik ook al 41 jaar MVV supporter ben en net zoals velen van jullie in weer en wind bij 2000 mensen als die er waren toch iedere keer vanuit Roermond naar Maastricht ging , en me zelf zo vaak afvroeg , waarom doe ik dit in godsnaam nog en toch ging ik, omdat ooit mijn opa die vervend MVV supporter was en rood shirtje kreeg met een ster en de tekst MVV Eredivisie . Dat shirt heb ik ingelijst en hangt bij mij thuis.
Zoals ik al zei , fakkel me af , brand me af , negeer ...vind me de grootste klootzak die er is , ik kan er echt mee leven geloof me !!.... een ding hebben we gemeen en wat ons verbindt en dat is MVV of jullie het willen of niet....

Dus Erik Noor , zou zeggen ... je leest het forum ...breng ons wat (goed) nieuws !!

HAW PIN

Napoleon !!
De volgende gebruiker (s) zei dank u lMaastrichtl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2020 20:59
FatyPapy1990
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 177
Meer
Erik Noor #33
Groot respect voor alle supporters die regelmatig van zo ver naar MVV komen kijken!
Denk wel dat er velen bedrijven in België en/of Duitsland zijn die meer naamsbekendheid in NL zouden willen. Daarom moet MVV zich meer focussen op België ipv Holland (dat is te ver weg). Naar de periode Noor zouden ze eens een Belg(ische) moeten proberen. Of waarom zou er bv niet op het truitje kunnen staan:
University Maastricht
Thats Fun!
Dan moet je wel de deur plat lopen bij bedrijven en instellingen en niet loslaten…en dat moet nu precies in je karakter of genen zitten.
Succesvolle managers waren al heel vroeg bezig (Warren Buffet, Henri Ford, Steve Job, Elon Musk etc) en hebben hun studie nooit afgemaakt of zelfs niet aan begonnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 06:34 18 sept 2020 06:51 door opadiehard.
opadiehard
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2363
Meer
Erik Noor #34
HET DONKERE SPOOR als kop van een artikel, kon niet uitblijven vandaag allerlei vermeende aantijgingen in DDL tegen onze directeur,kan er iemand dit artikel plaatsen?....Gr opa.

Ps morgen in een bijlage van DDL nl de horizon word verder ingegaan op onze directeur en zijn verleden,wat staat ons nog meer te verwachten in dit vervolg artikel?

....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 07:09
Boredass
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1240
Meer
Erik Noor #35

opadiehard schreef : HET DONKERE SPOOR als kop van een artikel, kon niet uitblijven vandaag allerlei vermeende aantijgingen in DDL tegen onze directeur,kan er iemand dit artikel plaatsen?....Gr opa.

Ps morgen in een bijlage van DDL nl de horizon word verder ingegaan op onze directeur en zijn verleden,wat staat ons nog meer te verwachten in dit vervolg artikel?


Het artikel is online al te lezen. Ben benieuwd welke gevolgen het gaat krijgen voor Noor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 07:41
Jack Luijten
Junior Boarder
Junior Boarder
Berichten: 36
Meer
Erik Noor #36
MVV-directeur laat spoor achter van faillissementen, schulden en verbolgen zakenpartners

Met lovende woorden presenteerde MVV begin juni Erik Noor als nieuwe directeur: een ambitieuze, succesvolle en commercieel gelouterde ondernemer die de Maastrichtse club weer omhoog moet tillen. Maar een duik in zijn turbulente verleden geeft een ander beeld. De voormalig tafeltennisser laat een spoor na van faillissementen, financiële problemen en zakenpartners die zijn bloed wel kunnen drinken.

Modieus colbert, bruine pantalon en vlotte, hagelwitte schoenen. Overhemd een knoopje los, geen stropdas. Het is woensdag 3 juni als de nieuwe directeur van MVV zich presenteert aan de media. Erik Noor (54) kijkt naar de zonovergoten hemel boven de Geusselt, het stadion waar het ooit kon stormen en de hunkering naar oude, vervlogen tijden haast tastbaar is. De Brabander, opgegroeid in de buurt van Den Bosch, straalt energie uit. Hij wil de Maastrichtse club weer op de kaart zetten, vooral op commercieel gebied. Ja, hij heeft als ondernemer ook crisistijden meegemaakt, zegt hij. Maar hij is juist een type dat dan zoekt naar nieuwe vergezichten. Iemand met een winnaarsmentaliteit.

Maandenlang duurde de zoektocht van MVV naar een opvolger voor Paul Penders, die halfweg het vorige seizoen moest vertrekken. Flirts met diverse kandidaten liepen op niets uit. En toen meldde zich een sollicitant die voor velen in Maastricht en omstreken een grote onbekende was. Erik Noor. In zijn jeugdjaren een talentvol tafeltennisser die het zelfs tot enkele interlands schopte. Maar al gauw zocht hij zijn heil in de textielbranche, met name sportkleding. Het curriculum vitae dat de selfmade zakenman op zijn LinkedIn-pagina uitserveert, schetst een succesrijke, internationale carrière. Algemeen directeur bij Cruyff Sports (1996-2001). Managing director bij Juultex, een kledingfabriek in Roemenië (2000-2007). Managing director van Papillon, een bedrijf in dans- en balletkleding (2008-2015). Acting CEOvan een textielfabriek in het Tunesische toeristenoord Sousse, met ‘communicatie in vijf talen’ (2008-heden). En sinds 2017 is daar Noor Consultancy, een adviesbureau voor ondernemers. Helemaal bovenaan de lijst staat zijn recentste job: algemeen directeur van MVV.

Wat Erik Noor niet vermeldt zijn de faillissementen, financiële problemen en conflicten met voormalige zakenpartners die als een rode draad door zijn carrière lopen. Uit documenten blijkt dat hij direct of indirect betrokken was bij minstens vijf bedrijven die failliet gingen, niet zelden met grote schulden. Drie zakenpartners uit het verleden beweren openlijk tegenover De Limburger dat Noor hen opgelicht heeft of gesjoemeld heeft met rekeningen, een vierde zegt ‘dit pijnlijke hoofdstuk’ achter zich te hebben gelaten. Zijn ex-vrouw werd meegesleept in een van de faillissementen. Een uitvoerige rondgang langs Nederlandse sportkledingbedrijven levert opmerkelijk vaak dezelfde reactie op: hoe kon MVV deze man als directeur aanstellen? Wist de club dan niet dat Erik Noor in deze branche een bedenkelijke reputatie heeft? Noor zelf weerspreekt in een urenlang gesprek met De Limburger met klem alle aantijgingen. Hij claimt dat hij een schoon blazoen heeft. Volgens hem is het niet onlogisch dat er in ruim dertig jaar ondernemerschap wel eens een faillissement opduikt. Hij noemt zichzelf een vechter in een markt met moordende concurrentie. Maar dubieuze praktijken? Dat niet.

Hockeyschoen

Erik Noor zet zijn eerste stappen in de commerciële wereld als hij amper twintig is. Na een stormachtige maar korte carrière als tafeltennisser komt hij in 1987 in dienst van Donnay International, een Belgische groothandel in sportartikelen. Via Robey Sportwear komt Noor, een vlotte prater en soepele netwerker, halfweg de jaren negentig terecht in de entourage van Johan Cruijff. Een maestro op voetbalgebied, maar op zakelijk front weinig gelukkig. Na enkele faillissementen in de sportkledingbranche brengt Cruijff zijn merken onder bij Dénor Sportsfashion, een bedrijf dat Noor als beginnend ondernemer heeft opgericht en dat opereert onder de naam Cruyff Sports. Meteen al raakt hij verwikkeld in een gerechtelijke procedure. Dénor maakt reclame voor een hockeyschoen met de naam Floris Johan Cruyff. Hockeyinternational Floris Jan Bovelander eist in 1997 schadevergoeding wegens onrechtmatig gebruik van zijn voornaam. De rechter veroordeelt Dénor tot het betalen van 10.000 gulden aan zowel de tophockeyer als diens schoenfabrikant.

Erik Noor ziet zijn eerste grote zakelijke avontuur al na enkele jaren stranden. In 1999 stevent Dénor Sportfashion op een faillissement af. Terwijl schuldeisers op de stoep staan, hevelt de ex-tafeltennisser het befaamde en begeerde C-logo van het merk Cruyff over naar een andere firma: Trepo. Op de C zet hij handig een verticaal streepje: zo wordt de C plots een T. Van Trepo dus. In de pers wordt Noor vervolgens door een van de toenmalige curatoren beticht van strafbaar (paulianeus) handelen. „Onzin”, zegt Noor nu. Een faillissementsverslag is er volgens de curator niet meer. Ook is er geen juridische procedure tegen Noor vindbaar.

Omstreden

Trepo is destijds in handen van een zakenman met een omstreden reputatie: Sjoerd D. Swane. Een VVD-kopstuk en wethouder uit Maarssen, die zijn macht en invloed op politiek én zakelijk gebied laat gelden. Noor ontmoet hem, zo zegt hij, voor het eerst op de tribune bij PSV. Beiden investeren in Trepo, dat een snelle opmars maakt in de voetbalwereld. Het bedrijf levert shirts aan tal van voetbalclubs, zoals FC Den Bosch, Sparta, RBC en RKC. Terwijl Noor aan de weg timmert, verdwijnt Swane na verloop van tijd van het toneel. Letterlijk. In 2007 gooit hij de harde schijf van zijn computer in de Vecht en vlucht niet lang daarna naar een onbekende bestemming. Later wordt hij bij verstek veroordeeld tot twee jaar cel wegens grootschalige corruptie. Tot op de dag van vandaag is hij spoorloos.

Erik Noor, die beweert dat hij na verloop van tijd door ‘een relatie’ gewaarschuwd is voor de praktijken van kompaan Swane, bouwt op zijn eigen manier verder aan Trepo. Hij ziet zichzelf als pionier met een klein merk dat moet opboksen tegen grootmachten als Nike, Puma en Adidas. Maar in het verkoopcircuit van de (inter)nationale sportkledingbranche fronst nagenoeg iedereen die De Limburger spreekt de wenkbrauwen als zijn naam valt. Noor heeft daar het imago van een commerciële cowboy die zijn eigen wetten volgt. Een man die met zijn ongeremde enthousiasme en immer goed gesoigneerde uiterlijk snel mensen voor zich kan winnen, maar als een kat in het nauw rare sprongen maakt als er problemen komen. Voortdurend duiken verhalen op over betalingsachterstanden, schuldeisers en conflicten met zakenpartners. Feit is dat hij telkens nieuwe firma’s met wisselende handelsnamen opricht die vroeg of laat weer verdwijnen. In de Kamer van Koophandel zijn alleen al rond de eeuwwisseling zeven BV’s of stichtingen terug te vinden waaraan zijn naam gelieerd is.

Na de voortvarende start gaat het ook met Trepo steeds verder bergaf. In stilte wordt de handelsnaam (Trepo Sports International) veranderd in Candox Den Bosch BV. De financiële problemen zijn groot, zo niet enorm, blijkt uit documenten ingezien door De Limburger.

De Rabobank heeft in 2007 drie vorderingen van in totaal bijna 1 miljoen euro op Noor of een van de firma’s waarbij hij betrokken is. Candox gaat failliet. Zijn ex-vrouw, vanaf 2005 formeel directeur van Trepo/Candox, wordt in de financiële rampspoed meegesleept. Na hun scheiding krijgt ze nog een aanmaning van ruim 10.000 euro. Daarnaast heeft de Belastingdienst óók een vordering op Erik Noor, van onbekende grootte.

Roemenië

Onduidelijk blijft of en hoe Noor de grote schuldenlast, bij bank en fiscus, heeft kunnen wegwerken. Nu, anno 2020, zegt hij het ‘echt niet meer te weten’. „Het is zo lang geleden, dat moet ik gaan uitzoeken.” Ook op vragen hoe de schulden precies zijn ontstaan geeft hij geen helder antwoord. Wel wil hij kwijt dat hij in zijn Trepo-jaren veelvuldig vanuit Roemenië opereert, een land met een fiscaal gunstig klimaat voor zijn handel. In december 2000 is Noor een productiefabriek gestart in Brasov, een oude, middeleeuwse stad in Transsylvanië in de buurt van het kasteel dat volgens een mythe door graaf Dracula werd bewoond. De fabriek, Juultex genaamd, maakt zogeheten gesublimeerde sportkleding: clublogo’s, namen en rugnummers worden door een speciale machine direct in het shirt gedrukt. Het concept is, meent Noor, ideaal om zich met Trepo in de markt te vechten. De kleding wordt op grote schaal in eigen beheer in Roemenië gemaakt en dan vervoerd naar Nederland om aan de diverse clubs te leveren.

Zijn vaste chauffeur voor die transporten is Karoly Sandor, die in Brasov werkt in de taxibranche. De Roemeen wordt ook aangesteld als administrateur van de fabriek en heeft zo zicht op de financiële huishouding. Erik Noor slaagt erin om ruim 4 ton subsidie te verkrijgen van de Nederlandse overheid voor ‘de introductie van digitale technologie in de textielindustrie in Brasov’. Maar na verloop van tijd roept de besteding van dat geld vragen op bij Sandor. Hij meent dat Noor slechts 35 tot 40 procent van de subsidie nodig heeft om de fabriek te laten opereren en vraagt zich af wat de Nederlandse baas met de rest van het geld doet. „Ik heb de rekeningen binnen zien komen”, kijkt hij aan de telefoon vanuit Roemenië terug. „Erik kocht een sublimatiemachine in Italië, een borduurmachine in België, printers en computers in Nederland. Al met al kostte dat niet meer dan 200.000 euro. Terwijl de subsidie meer dan het dubbele was. Hij sjoemelde met de rekeningen.”

Verantwoorden

Grote onzin, pareert Noor. „Ik moest die subsidie elke maand tot in detail verantwoorden aan de Nederlandse overheid.” Het projectdossier is volgens een woordvoerster van het Ministerie van Economische Zaken inmiddels conform wettelijke voorschriften vernietigd. Ze voegt eraan toe dat aan de subsidievoorwaarden was voldaan, maar dat het bedrag niet geheel is uitgekeerd. In 2006 komt de sluimerende ergernis van de Roemenen tot een uitbarsting. In de fabriek ontstaat een dreigende situatie. Volgens Noor heeft Sandor ‘zes zigeuners’ opgetrommeld om een heuse coup te plegen. „Ze wilden de fabriek van mij afpakken, daarbij zijn nog klappen gevallen.” De lezing van Sandor is geheel anders. „Het waren medewerkers van de fabriek, Noor kende blijkbaar zijn eigen personeel niet. We wilden duidelijk maken dat het zo niet langer kon. Hij respecteerde de regels van het subsidieproject niet. Daardoor kwam de fabriek en werkgelegenheid van veertig mensen in gevaar.”

Alex Burlacu, restauranteigenaar en een Roemeense zakenpartner van Noor, weet de zaak te sussen. Niet veel later maken beiden een deal. Burlacu koopt de fabriek, eerst voor de helft, daarna helemaal. En Noor kiest Nederland weer als vaste standplaats, waar de schuldenlast van zijn kledingmerk Trepo (Candox) inmiddels fors is opgelopen. Afgesproken wordt dat Noor klanten voor de Roemeense fabriek gaat werven. Maar volgens Burlacu steekt hij de opbrengst van de geleverde kleding in eigen zak. „We zagen nooit geld”, laat hij vanuit Brasov weten. „Toen we klanten gingen nabellen, zeiden ze dat ze al aan Erik hadden betaald, op een rekening die hij in Nederland geopend had. Mijn fout is geweest dat ik hem een formulier met toestemming heb meegegeven om namens Juultex te handelen. Later heb ik in Nederland een advocaat geconsulteerd. Die zei dat ik bij de rechter geen kans maakte, omdat ik hem die toestemming had gegeven.” Burlacu beweert dat hij Noor ook nog een leasewagen, een Audi A6, heeft bezorgd die hij nooit heeft teruggegeven. Noor lacht het weg: „Die wagen heb ik zelf gekocht en later weer ingeruild. Die man had zelf geen rotte kloot. Zowel privé als zakelijk heeft hij van mij geld ontvangen”.

Kledingvoorraad

De Roemenen blijken echter niet de enigen die Noor beschuldigen van dubieuze praktijken. Ook John van Zweden, een zakenman uit Den Haag met een turbulent verleden als voetbalhooligan, beweert dat hij opgelicht is door Erik Noor. Tijdens de Trepo-jaren (2000-2007) gaan beiden een samenwerking aan. Noor verkoopt een van zijn bedrijven aan Van Zweden en diens zwager Berry Jongmans. De firma krijgt een nieuwe naam: Beyond Team Wear. Het merk Trepo, met zijn productielijn in Roemenië, gaat shirts aan de onderneming leveren. Van Zweden bezoekt onder meer met Noor de fabriek in Brasov. Maar na enige tijd ontstaat een hoogoplopend conflict. Noor haalt in één weekend de kledingvoorraad op in twee hallen in Den Haag. Roof, meent Van Zweden.

Nu, vijftien jaar later, is hij nog steeds woest. Op 11 juni, anderhalve week na de aanstelling van Noor als MVV-directeur, gooit hij een tweet eruit met een zware beschuldiging: de Maastrichtse club heeft een oplichter in huis gehaald. „Plots was alle kleding weg. De waarde was twee ton. Daarna konden we een faillissement niet meer afwenden. Of ik aangifte heb gedaan? Had geen zin. Erik was geen mede-eigenaar van Beyond Team Wear. We hebben het hem vaak gevraagd, we hadden afgesproken er met z’n drieën voor te gaan. Maar hij had altijd een excuus om zich niet in te schrijven. Als ik hem tegenkom, sta ik niet voor mezelf in.”

Erik Noor heeft een totaal andere lezing. Hij was met Trepo leverancier van de kleding. Omdat Van Zweden voortdurend achter bleef met betalingen, zegt hij, heeft hij in overleg met de bank de voorraad teruggehaald. „Ik heb hem een aantal aanmaningen gestuurd. Maar dat bracht geen resultaat. Met een vrachtwagen zijn we naar Den Haag gegaan, ik heb dat ook vooraf laten weten. Het was juridisch onderbouwd. Toen heb ik m’n spullen teruggenomen. Daarna kwamen de bedreigingen, en fors. Hij heeft me constant lastiggevallen. Ik heb twee keer aangifte gedaan. Maar daar is niets mee gedaan.” Bewijs van de aangiften kan hij niet overleggen. „Ik heb het opgevraagd bij de politie. Maar blijkbaar kost dat veel tijd.”

Opmerkelijk: in documenten uit 2007 wordt geclaimd dat Erik Noor wel degelijk partij is bij het faillissement van Beyond Team Wear. De Rabobank blijkt – naast de forse vordering van 532.753 euro op Trepo/Candox – ook schuldeiser van dit bedrijf: 345.579 euro. ‘De heer E. Noor blijft privé hoofdelijk aansprakelijk voor deze bancaire verplichting’, is de toelichting. Hoe deze schuld is ontstaan en hoe die is afgehandeld? „Toen ik de voorraden heb weggehaald, is de aansprakelijkheid geëindigd”, beweert Noor nu.

Sabbatical

Na die roerige beginjaren van deze eeuw neemt Noor een sabbatical van tien maanden. ‘Zakelijke oriëntatie’, zoals zijn LinkedIn-profiel vermeldt. Eind 2008 verwerft hij een nieuwe job. Hij treedt als troubleshooter aan bij Papillon, een bedrijf met een lange traditie in dans- en balletkleding, maar in grote financiële problemen geraakt. Noor moet proberen de zaken weer vlot te trekken. Dat doet hij op de door hem beproefde manier: veel energie, veel enthousiasme, nog veel meer plannen. Met hulp van zijn nieuwe, huidige vrouw. Net als in de Trepo-tijd start hij een productiefabriek in het buitenland, dit keer in Tunesië. In 2013 neemt hij 85 procent van de aandelen over van de Papillon-eigenaar, Chantal Janssen. Zij komt in dienst bij Noor als manager. Maar al gauw treden spanningen tussen beiden op. Vanaf januari 2014 wordt haar loon niet meer betaald - evenals dat van ander personeel, omdat de bank de regie in handen neemt - waarna haar privébedrijf Marchant over de kop gaat, zo blijkt uit het faillissementsverslag. Tekst en uitleg wenst ze daarover nu niet meer te geven. „Mocht dit verhaal te maken hebben met Erik Noor, dit hoofdstuk, hoe pijnlijk ook, heb ik achter mij gelaten”, laat ze via LinkedIn aan De Limburger weten.

MVV-voorzitter: Wij zijn geen detectivebureau en kunnen niet alles tot in detail onderzoeken

MVV heeft voor het aanstellen van Erik Noor als algemeen directeur een antecedentenonderzoek uitgevoerd. Voorzitter Marcel Jöris: „We moeten voldoen aan de UEFA-regels: je mag geen directeur aanstellen die strafbare handelingen heeft gepleegd, zoals fraude. Dat is bij Erik Noor niet gebleken. We hebben alle relevante financiële zaken bekeken, waaronder faillissementen van bedrijven waarvan Erik bestuurder was op het moment van faillissement.” Welke faillissementen onderzocht zijn? Jöris noemt concreet één naam: Papillon. „We zijn geen detectivebureau, we kunnen niet alles tot in detail onderzoeken. Voor ons is dit afgesloten, Erik doet zijn werk prima.”


Noor stelt nu desgevraagd dat hij juist alles heeft gedaan om zijn compagnon van een financieel fiasco te redden. Maar omdat Papillon zelf op een faillissement afstevent, is er geen redden meer aan. In 2015 gaat het bijna zestig jaar oude dansimperium ten onder. „De recessie brak uit, er was ellende met de banken. Papillon was een heel mooi bedrijf, ik beschouw dat ook wel als een succes. Ik stapte erin toen het heel moeilijk ging, ik heb er iets van proberen te maken. Dat dit niet is gelukt, heeft me veel verdriet gedaan.” De financieel controller in de laatste jaren van Papillon, Maurice Splinter, looft de spirit van Noor. Volgens hem was Chantal Janssen niet voldoende toegerust om een grote onderneming te leiden. „Met alle respect, zij was te licht in vergelijking met Erik. Hij eiste honderd procent van je. Als je op tachtig procent werkte, dan liet hij dat wel merken.”

Hoe dan ook: alweer eindigt een avontuur van Erik Noor met vele tonnen schuld aan Belastingdienst en bank. Nadat ook dit faillissement is afgehandeld, richt hij weer een nieuw bedrijfje op: Noor Consultancy. Om ondernemers te coachen ‘met de focus op commercialisering’ van hun bedrijf. Zo adviseert hij onder meer Osiris Hertman, een binnenhuisarchitect die stijlvolle, luxe designs maakt. Andere inkomsten krijgt hij naar eigen zeggen uit de productiefabriek in Tunesië, die het faillissement van Papillon heeft overleefd. Maar in 2018 volgt opnieuw zakelijke tegenslag. Zijn echtgenote begint met hulp van crowdfunding een visrestaurant in Vught. Erik staat samen met haar borg voor 50.000 euro. Het restaurant, Mersea, krijgt de nodige aandacht van de pers en maakt een vliegende start. Maar al na vijf maanden is er, jawel, een faillissement. Volgens het faillissementsverslag mede veroorzaakt door ‘onverwacht hoge verbouwings- en personeelskosten’. De schulden bij bank en crowdfundingsfonds bedragen bijna 2 ton.

Verleden

In Vught krijgt Noor weer te maken met zijn verleden, gelardeerd met schuldeisers en zakelijke conflicten. Tenminste, als de lezing van Alex Burlacu klopt. De voormalige zakenpartner van Noor in Roemenië is na het faillissement van fabriek Juultex rond 2008 in dienst gekomen van Masita Romania, dat gelinkt is aan de Limburgse sportkledingfirma Masita. Jaarlijks reist hij enkele malen voor werkbezoek naar Nederland en hij beweert nu tijdens een van die trips, in 2018, Vught te hebben bezocht. Om aan Noor te vragen wanneer hij eindelijk het geld krijgt waarop hij sinds 2006 recht denkt te hebben. Burlacu: „Ik was in het restaurant van zijn vrouw, zij stond achter de bar. Wanneer ga je nu eindelijk betalen, vroeg ik aan Erik. Ja, dat ga ik regelen, was het antwoord. Ik heb nog steeds niets gezien.” Noor zegt op zijn beurt - evenals zijn vrouw - dat ook dit weer een onzinverhaal is. „Wat moet ik hiermee? Ik heb Alex in Vught nooit ontmoet, sinds 2009 geen enkel contact gehad.” Saillant detail: Masita is al jaren kledingsponsor van MVV. De club die begin juni, met een lofzang op diens kwaliteiten de sleutels in handen heeft gelegd van Erik Noor. De nieuwe directeur is inmiddels ruim drie maanden in functie. Boordevol plannen en enthousiasme, zo is uit de boezem van de Maastrichtse eerstedivisionist te horen. Noor zelf heeft geen behoefte om nog uitgebreid op het verleden in te gaan, zegt hij meermalen. Een verleden dat in zijn ogen genoeg successen heeft opgeleverd. „Als iets minder leuk eindigt, wil dat niet zeggen dat het niet succesvol was.” Natuurlijk heeft hij fouten gemaakt, zegt hij, dat overkomt elke ondernemer met een lange staat van dienst. Maar iemand opgelicht? „Ik kan iedereen recht in de ogen kijken.”

Verantwoording bij dit artikel

Voor dit onderzoek heeft De Limburger tientallen personen gesproken. Een aantal van hen wilde on the record spreken, een deel op basis van anonimiteit. Hun namen zijn bij de hoofdredactie bekend. Daarnaast werd een groot aantal documenten geraadpleegd, onder meer van Kamer van Koophandel, faillissementsdossiers, advocaten en overheidsdiensten. Erik Noor heeft in een uitvoerig gesprek met De Limburger kunnen reageren. Daarbij was ook MVV-voorzitter Marcel Jöris aanwezig. In meerdere gevallen kon Noor zich de zaken ‘niet meer herinneren’ of vond hij de vragen ‘onnodig’. Aan een tweede, aanvullend interview had Noor ‘geen behoefte’. Vragen per mail heeft zijn advocate beantwoord.
De volgende gebruiker (s) zei dank u opadiehard, Boschpoort

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 07:41
Boer458
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 660
Meer
Erik Noor #37
Als dit geen gevolgen krijgt voor degenen die de heer Noor hebben aangesteld, dan weet ik het ook niet meer.
Napoleon, kom er maar in, je zat er toch niet ver naast ben ik bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u middenstip

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 08:11
peeke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 458
Meer
Erik Noor #38
weer lekker wakker worden dit verhaal, gast meteen op non-actief zeten voor het te laat is en het eens goed uitzoeken wat er van waar is

Groeten oet Bierum : Delfzijl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 08:12
Mr Sjaan
Administrator
Administrator
Berichten: 466
Meer
Erik Noor #39
Laat ik mij maar zacht uitdrukken: “ dit is niet best, dit verleden van Eric Noor is niet bij elkaar verzonnen “.

Overigens heb ik het zeer sterke vermoeden dat Napoleon wist dat dit artikel er aan zat te komen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u De Zwarte Vogel, Frostie_999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 08:22 18 sept 2020 08:23 door Hill28.
Hill28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1349
Meer
Erik Noor #40
Nou DDL heeft weer goed zijn best gedaan. Of Noor nu deugt of niet, die kan nu niet meer door bij MVV. Welke fatsoenlijke hoofdsponsor stapt er nog in na zo n (reeks) artikelen? Ongelofelijk ook hoe ze bij zo n man terecht komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 08:40
De Zwarte Vogel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 923
Meer
Erik Noor #41
Dit is zeer verontrustend! Het zou goed zijn wanneer de KNVB het MVV-bestuur hierop aanspreekt. Ik ben er geen voorstander van, maar zijn er wellicht nog tv-tycoons te vinden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 08:45
Boer458
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 660
Meer
Erik Noor #42
Voorzitter Jöris: "......Voor ons is dit afgesloten, Erik doet zijn werk prima.”

Wellicht deed hij zijn werk voor MVV goed, maar welk werk gaat hij dan vanaf heden doen?
Zakenpartners en sponsors zoeken ofzo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 08:48
Sjieske
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 90
Meer
Erik Noor #43
Waarom mensen als gevolg van dit artikel ineens reageren dat eric Noor op non actief moet worden gezet kan ik echt niet volgen. Hallo!!! Het is Dagblad de Leugeneer, een dagblad dat 30 jaar geleden haar laatste goede stuk geschreven heeft en alles doet om MVV in een kwaad daglicht te stellen. Waarom is dat nu ineens de waarheid dan? Wat ik mezelf veel meer afvraag is de vraag welk belang een objectieve krant bij een stuk als dit heeft. Waarom een verleden van 15 jaar geleden onderzoeken? Als men dat bij Roda zou doen zou er geen bestuurder meer blijven zitten.... Rustig blijven en van achteruit opbouwen.... Nao Väöre!!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke, Schapendonk, jovkle, mvvke4life, M-MVV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 08:54
Frostie_999
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 398
Meer
Erik Noor #44
We gaan hier dus uit van het feit dat een relaas van een Roemeen en wat anonieme bronnen meteen kloppen?

Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 08:54
Brncic
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 699
Meer
Erik Noor #45
www.mvv.nl/nieuws/reactie-op-artikel-erik-noor

Toch enige nuance: natuurlijk is dit alles behalve goed voor het imago van MVV en is het niet positief voor Erik Noor. Maar het verhaal is met name gebaseerd op beroepscrimineel Van Zweden en twee Roemenen. Faillissementen zijn niet strafbaar, Noor heeft geen strafblad en hij is nergens door curatoren persoonlijk aansprakelijk gesteld. Dat zijn zaken waar MVV op af moet gaan. En nu is het vooral zaak waakzaam te zijn op de reacties van sponsoren.
Wel heel toevallig trouwens dat precies deze week dit topic is geopend...
De volgende gebruiker (s) zei dank u Frank Salemans, Anna D., opadiehard, jovkle, mvvke4life, Och jeh, Frostie_999, Zoewiezoe, M-MVV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.480 seconden