Ten behoeve van de discussie over dit onderwerp kopieer ik even het verslag zoals dat op dit moment op de website van MVV staat:
Informatie Commissie Stadionverboden Maastricht met betrekking tot de nasleep NAC-MVV
Als inleiding van deze notitie het volgende: We zien het, als leden van de Commissie Stadionverboden Maastricht (CSM), als onze taak en verantwoordelijkheid om samen met MVV Maastricht, het bestuur en de supporters zorg te dragen voor een veilige en (supporter) toeschouwervriendelijke Geusselt.
De missie en de visie van het nieuwe MVV Maastricht zoals verwoord in het visiedocument van het nieuwe MVV Maastricht onderschrijven we dan ook volkomen.
Toch willen we naar aanleiding van de ophef, onduidelijkheid en de verwarring die op het forum is ontstaan als gevolg van de onlangs uitgedeelde tijdelijke stadionverboden hier iets over zeggen.
De gevolgde procedure, de communicatie over deze SV’s, de toelichting van het bestuur in het laatste Praotkaffee, de vaak emotionele reacties, maar ook de, soms onjuiste, weergave van de feiten op het forum, doen naar ons gevoel afbreuk aan wat MVV Maastricht en de supporters willen bereiken.
Wij willen, via deze notitie, verslag doen van de feiten, zoals wij deze in een 2-tal sessies van het bestuur begrepen hebben en zoals deze door de voorzitter, de heer Rinkens, in het Praotkaffee zijn toegelicht.
Voor een goed begrip van deze notitie is het noodzakelijk dat de definities en juridische grondslagen voor iedereen helder en duidelijk zijn. Ter verduidelijking willen we in eerste instantie kort ingaan op de begrippen civielrechtelijk en strafrechtelijk stadionverbod. Als laatste het omgevingsverbod dat door de gemeente kan worden opgelegd.
Civielrechtelijk stadionverbod: alléén daarvoor heeft BVO MVV een gedelegeerde bevoegdheid gekregen vanuit de KNVB. Een strafrechtelijk stadionverbod loopt via justitie; daarover heeft MVV geen enkele zeggenschap.
Een civielrechtelijk stadionverbod kan opgelegd worden als het KNVB-reglement overtreden wordt en kan met onmiddellijke ingang opgelegd worden.
MVV (via de Commissie Stadionverboden) heeft ervoor gekozen om (anders dan de landelijke Commissie Stadionverboden) deze gedelegeerde bevoegdheid in te vullen via de procedure a. incidentmelding, b.supporter uitnodigen voor hoor- en wederhoor en c., gevolgd door een uitspraak. De CSM MVV doet deze uitspraak in het algemeen voorafgaande aan de eerstvolgende thuiswedstrijd van MVV.
Justitie kan ook een stadionverbod opleggen door een strafrechtelijke melding te doen aan de KNVB. Gevolg van dit justitieel traject (dat meer tijd en procedures kent dan een civielrechtelijke procedure) is dat een strafrechtelijk landelijk stadionverbod kan worden opgelegd, maar ook bijv. taakstraffen. Het opleggen van een strafrechtelijk stadionverbod duurt in de regel langer dan bij een civielrechtelijke procedure, omdat deze laatste met onmiddellijke ingang kan worden opgelegd.
Tenslotte kan ook de gemeente (lees: de burgemeester) via de plaatselijke verordening mensen een omgevingsverbod opleggen, bijv. een omgevingsverbod tijdens een thuiswedstrijd van MVV voor het gebied rond De Geusselt.
Dit omgevingsverbod opleggen kost in de regel ook meer tijd (normaal gesproken 2 a 3 weken).
De nasleep van de incidenten
Feit is dat het bestuur en dan met name de voorzitter van MVV op 20 september een verzoek van de officier van Justitie heeft gekregen om, als onderdeel van de veiligheidsketen, alles op alles te zetten en mee te werken aan het veiligheidsplan rondom de bekerwedstrijd MVV - NAC.
Er werd met name verzocht mee te werken aan een stadionverbod voor een 17-tal MVV-supporters. Deze MVV supporters waren op basis van het onderzoek van videobeelden door politie en justitie herkend en verdacht van zodanig ernstige misdrijven, dat daar strafrecht op van toepassing was.
Het verzoek van justitie aan het bestuur van MVV om mee te werken ging vergezeld van een absolute geheimhoudingsplicht (vanwege het mogelijk frustreren van het verdere politie- onderzoek en of aanstaande politie- acties). Het niet meewerken aan dit verzoek zou, via het opschalen naar de burgemeester, kunnen leiden tot het verbieden van deze wedstrijd of het spelen van de wedstrijd zonder publiek. Het bestuur kreeg maximaal 3 uur tijd om op dit verzoek te reageren.
In deze 3 uur heeft de heer Rinkens contact opgenomen met de VC, de heer R. Van de Burgt, en hem verzocht vanuit zijn kennis, achtergrond, netwerk en ervaring te adviseren. Uit de inlichting van de VC bleek dat er op de achtergrond (via politie) zeer sterke aanwijzingen aanwezig waren, dat er op de wedstrijddag, bij het uitblijven van een sluitend veiligheidsplan, een verdere escalatie van geweld mogelijk was.
Vanwege het feit dat het opleggen van een stadionomgevingsverbod voor betrokkenen in dit korte tijdsbestek mogelijk procedureel niet haalbaar werd geacht, is aan het bestuur van MVV verzocht aanvullend een tijdelijk stadionverbod op te leggen. Dit civielrechtelijk stadionverbod kan met onmiddellijke ingang opgelegd worden.
Dit verzoek is formeel ook, mede op advies van VC, Dhr. Van der Burgt, voorgelegd aan de voorzitter van CSM Harrie Berg, met het dringende verzoek vanuit CSM civielrechtelijke voorlopige tijdige stadionverboden op te leggen voor betreffende 17 supporters.
Vanwege de tijdsdruk, de druk van justitie en het veiligheidsbelang is de voorzitter CSM, zonder ruggespraak met de twee overige CSM-leden, akkoord gegaan met het opleggen van een tijdelijk sv.
Achteraf blijkt dat deze laatste move, in dit uitzonderlijke geval, niet nodig was omdat het bestuur van MVV de bevoegdheid heeft zelf in te grijpen.
Dit laatste behoeft enige toelichting: De KNVB heeft BVO MVV een gedelegeerde bevoegdheid gegeven om locale stadionverboden uit te spreken voor uit- en thuiswedstrijden waarbij MVV betrokken is.
De BVO MVV heeft deze bevoegdheid weer gedelegeerd naar de Commissie Stadionverboden van MVV, maar blijft uiteindelijk zelf gedelegeerd verantwoordelijke.
Het bestuur en dan met name de voorzitter excuseert zich dat deze procedure qua communicatie zeker niet de schoonheidsprijs verdient, maar dat hij als voorzitter door de grote tijdnood en de informatie over reële dreiging van geweld niet anders kon.
In de overweging van het bestuur om mee te werken aan het verzoek van justitie speelde ook nadrukkelijk mee dat MVV zich als betrouwbare partner in de volledige (maatschappelijke en veiligheids)keten wil opstellen. Zich in dit uitzonderlijke geval buiten deze keten opstellen zou betekenen dat men enerzijds als onbetrouwbaar werd beschouwd, anderzijds zou men de eigen visie verloochenen.
De consequentie van deze procedure was dat de 17 supporters een tijdelijk civielrechtelijk Stadionverbod kregen opgelegd, daarnaast er via justitie taakstraffen zijn opgelegd en de supporters een schadevergoeding hebben moeten betalen. Een aantal zijn hier niet mee akkoord gegaan. Over deze laatste gevallen zal een rechter zich binnenkort gaan buigen.
Complicerende factor is dat vanwege het justitieel ingrijpen, deze meldingen, de tijdelijke SV’s die door MVV zijn opgelegd, óók – en verplicht- zijn doorgegeven aan de KNVB en derhalve door MVV niet meer eenzijdig terug te draaien zijn. De KNVB zal in deze zaken een dezer dagen uitspraak doen.
De Commissie Stadionverboden zal intern nog eens naar de besluitvorming bij het NAC-MVV-incident gaan kijken. Normaal gesproken gaat dit via incidentmelding, hoor-en-wederhoor en een uitspraak-in-consensus. Deze principes blijven wat ons betreft onverkort overeind. Betreffend incident is, zoals boven weergegeven, naar onze mening een echte uitzondering.
Opmerkingen in relatie tot de toekomstige werkwijze van de CSM
De KNVB heeft de verantwoordelijkheid om stadionverboden op te leggen gemandateerd aan MVV. MVV heeft op zijn beurt de Commissie Stadionverboden MVV gemandateerd heeft om civielrechtelijke stadionverboden uit te spreken. Alleen in uitzonderlijke gevallen (zoals bij NAC-MVV d.d. 4 augustus) neemt de voorzitter van MVV de bevoegdheid om op dit vlak beslissingen te nemen. Dan kan de CSM gepasseerd worden.
Het bestuur van MVV hecht er waarde aan te benadrukken dat de CSM als een onafhankelijke commissie dient te blijven functioneren.
We vinden, als leden van de CSM MVV, dat zowel beleidsmatig, operationeel en procedureel het functioneren van de CSM tegen het licht moet worden gehouden.
We denken in eerste instantie aan:
• Het actualiseren van de (beleids)uitgangspunten van de commissie Stadionverboden;
• de CSM doet in principe geen uitspraken over gewelddadige incidenten;
• de CSM onderzoekt de mogelijkheid of de grens van haar bevoegdheid naar beneden dient te worden bijgesteld;
• bijstellen kwaliteitseisen rapportages door stewards;
• rol CSM onderzoeken ( voorbeeld meer pedagogisch, minder bestraffend);
• over welke incidenten doet de commissie SV uitspraak?
• definieren van lokale stadionverboden: met het begrip “lokaal” wordt bedoeld verboden die alleen gelden voor wedstrijden van MVV vertegenwoordigende elftallen in uit- en thuiswedstrijden. Ze gelden dus niet voor andere BVO’s of bijv. wedstrijden van het Nederlands Elftal. Een landelijk stadionverbod geldt niet alleen voor MVV en overstijgt dus deze specifieke MVV-gerichtheid;
• MVV CSM mag ook stadionverboden opleggen voor incidenten die gemeld worden bij uitwedstrijden van MVV;
• welke reglementen zijn van toepassing.
MVV heeft momenteel twee VC’s: Raymond van de Burgt en Jo Vroemen. In de onderlinge taakverdeling gaat Jo Vroemen in de toekomst functioneren als linking pin tussen Veiligheid MVV en CSM. Jo Vroemen hecht er dan waarde om in voorkomende gevallen met de complete Commissie in contact te treden. Dat is betrekkelijk eenvoudig omdat de CSM in principe elke dinsdag voorafgaande aan een thuiswedstrijd bij elkaar komt. De communicatielijnen blijven dan kort. Procedures en eventuele wensen van MVV-bestuur kunnen daarin besproken worden, waarbij de CSM een volledig onafhankelijke positie blijft innemen.
Voor ons als leden van de CSM was het overleg met het bestuur van MVV dermate constructief dat ze met vertrouwen hun CSM-werk continueren en hun bijdrage willen blijven leveren aan een veilig en rechtvaardig MVV Maastricht.
De Commissie Stadionverboden Maastricht acht het daarnaast haar taak om de huidige visie op lokale stadionverboden te herschrijven.
Commissie Stadionverboden Maastricht