Ik hoop dat Ippel blijft. Ik vrees echter dat MVV bij een serieus bod weinig keus heeft anders dan akkoord gaan. Helaas zal dat wel weer betekenen dat ze een enorme lading stront over zich heen krijgen via met name facebook. Maarja, MVV kan het ook bijna niet goed doen in deze...
Immers, stel Ippel vertrekt, MVV vangt een transfersom. Wat zal de algemene reactie dan zijn? Kut MVV laat weer zomaar spelers vertrekken, houden geen ploeg samen, het wordt weer niks, etc. En stel, MVV houdt Ippel aan zijn contract. Ippel dient dit uit, maar heeft al aangegeven niet te willen verlengen. Gevolg, gaat volgende zomer gratis weg. Wat krijgen ze dan te horen? Kut MVV laat spelers gratis vertrekken, waarom niet laten verlengen etc. Dus, ze doen het eigenlijk nooit goed.
Natuurlijk wil MVV dat Ippel blijft. En zijn contract verlengt. Maar je kunt een speler helaas niet dwingen dat te doen. In championship manager kon dat ja, in het echte leven helaas niet. MVV heeft weinig keus als er een serieus bod voor Ippel komt. De economische logica dicteert dat een club in de financiële positie van MVV wel gek zou zijn een speler met nog een jaar contract niet te verkopen als de mogelijkheid daartoe zich voordoet. Of dat nou Ippel, Ciranni, Schroyen of wie dan ook is.
Maar goed, natuurlijk is het wel zaak dat MVV met adequate vervangers komt. En liefst zo snel mogelijk. Dat is nog niet zo makkelijk. MVV zit in een andere positie dan eerdere jaren. Sinds 2010 kon feitelijk alleen gezocht worden naar goedkope buitenkansjes. Iets waar MVV heel goed in is gebleken. De situatie is nu echter anders. Het verwachtingspatroon is na afgelopen seizoen gewoon hoger (ik laat even in het midden in hoeverre dat terecht is of niet). Er wordt gezocht in een andere categorie spelers. En daarnaast, ook andere clubs en spelersmakelaars weten dat MVV schuldenvrij is en wat extra geld te besteden heeft, en zullen dus het onderste uit de kan willen.
Dit is een heel andere situatie dan de jaren hiervoor, die een andere manier van selecteren en onderhandelen vergt. Ik ga er van uit dat de technische commissie hier op toegerust is en in staat is onze selectie op eenzelfde peil te brengen als vorig jaar. Het aantrekken van Koolhof vind ik hier een goed voorbeeld van. Een gevestigde naam die heeft bewezen op niveau te kunnen spelen. Die was eerder nooit gekomen. Over Thuys, Mmaae en Golpek kan ik nog niet oordelen. Kon ik ook niet over Nwakali, Pereira, Croux, Ciranni en Peeters destijds. Onze technische staf heeft laten zien een oogje voor talent te hebben. Daar vertrouw ik op.
Desalniettemin zou het lekker zijn als de selectie zsm rond is. Maar ik geef de technische staf het voordeel van de twijfel tot 18 augustus. Of eigenlijk tot en met 31 augustus (voor de clubs is het een zegen dat de competitiestart later is dit jaar en een stuk dichter op de transferdeadline). Pas dan kan echt gezegd worden of we er sterker of zwakker op zijn geworden tov afgelopen seizoen.