Het is natuurlijk gewoon jammer dat kassa's dicht blijven , maar wel te begrijpen in deze . WillemII heeft een behoorlijke aanhang en ook hele fanatiek aanhang .
Maar goed , het is een leuk affiche en volgens mij wil je daar als supporter bij zijn , dus gewoon tijdig je kaartje kopen/bestellen . Dat doe je ook als je naar een leuk concert of evenement gaat dan pre-order je daar ook meestal.
Verder even terug naar de blog , Noor schrijft daar dat alleen met het Maastrichtse achterland redden we het niet als het gaat om groei . Ik vraag me dan af op basis waarvan wordt deze conclusie getrokken en wat is er gedaan om nieuwe partners dan wel partners die ooit actief waren in het sponsor bestand terug te halen of te verleiden om meer te participeren in de club ?!
Daarnaast hoe groot moet het potentieel dan zijn om wel die groei te maken volgens de beleidsmakers ?
MVV wil als vliegwiel fungeren om partijen bij elkaar te brengen , op zicht is dat een prima gedachte , immers voetbal verbindt . Alleen wat heb je er voor nodig om de juiste partijen bij elkaar te brengen in je huis want dat is dus de vraag . Internationaal denken want daar komt het op neer wat men aangeeft in de 2de divisie van het betaalde voetbal . Hoe interessant is dat eigenlijk voor nieuw geld ?
Het aantrekken van grotere bedrijven kun je niet los zien van een plek in de eredivisie denk ik, de KKD is gewoon weg niet het speelveld waar je dat kunt waarmaken ( denk ik)
Dus je kunt internationaal denken en dat is prima op zicht maar ik vind dat men veel te snel voorbij gaat aan de regionale markt .
Bij de meeste BVO's is meer dan 90-95% van de sponsoren ook tevens supporter/fan , slechts een heel klein gedeelte zoekt de B2B of B2C en zet de BVO in als tool , daar moet wel gezegd worden dat de KKD daar veel minder interessant is dan de eredivisie
Dat betekent dus dat je heel weinig sponsoren gaat aantrekken die niks met MVV/Maastricht hebben maar op zoek moet naar die groep die ooit actief is geweest in de BC en dus ook nog ergens supporter is geweest van de club om groei te kunnen maken in je omzet ( commercieel)
En dat moet als je de laatste 10 jaar gaat nakijken een hele grote groep potentieel zijn , daar ben ik van overtuigd !
MVV wil dus als vliegwiel gaan fungeren zoals ze aangeven , kennis bij elkaar brengen en bedrijven . Zoals ik al jaren aangeef je moet de UM 'integreren " in de club , grote bedrijven ( zeker internationaal) zijn altijd op zoek naar de beste mensen , nou ja waar vind je die ?!
Tevens kunnen studenten input verzorgen voor de huidige partners , zoals ik al vaak heb geschreven , Kunst, Cultuur , Economie, Toneel, Recht , Medisch etc zijn vaak allemaal facetten waar ondernemers ( mkb) mee te maken hebben . Juist die kennis poule is van wezenlijk belang als je daar toegang tot hebt.
Veel ondernemers worstelen met kleine vraagstukken die grote bedrijven vaak intern kunnen oplossen maar waar MKB-ers die niet intern hebben
Juist op dat punt zou je als voetbal club als je die koppeling maakt je meerwaarde laten zien
Er zit nog een 2de aspect aan vast , als je als club de verbinder ( vliegwiel ) wilt zijn , dan is het zo wanneer je deze functie hebt vervult en bedrijven bij elkaar hebt gebracht , je eigenlijk als club "overbodig" bent , immers de mensen hebben elkaar ontmoet en gevonden ( evt zelfs al zaken met elkaar gedaan)
Je moet dus als club doorlopend nieuwe bedrijven in die poule gaan inbrengen , vaak een tijdrovend en kostbaar proces . Dat moet je versnellen en mijn idee was jaren geleden al om alle netwerk clubs daar te koppelen en MVV Maastricht een rol te geven in dat netwerk zodat de aanvoer altijd vanuit anders netwerkclubs gewaarborgd is/was .
Het verdien/model kosten model is eentje van de aantallen , je wordt lid van Business club A en met een bepaalde bijbetaling ben je tevens lid van het grotere geheel MVV Maastricht netwerk .
Belangrijk in deze is onderzoek , je moet precies weten/meten wat de markt wilt en wat de markt kan . Ik denk persoonlijk een combi van zaken die ik hierboven heb omschreven met een charme onderzoek je als MVV veel meer middelen kort bij de stam ( de basis) uit de markt weet te halen , om zo sneller en beter te kunnen groeien richting kansrijke posities KKD voor promotie